lommabladet-v42

Mitt svar på insändaren kan läsas här. Återges även nedan.

Replik: ”Besvarar själv frågan utan att veta om det”

INSÄNT. Göran Rosborg skriver i Lommabladet vecka 42 att det är märkligt i mitt resonemang att det saknas pengar och menar tvärtom att det snarare verkar flöda över av pengar i samhället genom en ökande kreditexpansion. Han besvarar här själv frågan utan att veta om det.

Marriner Eccles, styrelsemedlem i USA:s centralbank sa år 1941 nämligen följande: ”Det är så vårt penningsystem är. Om det inte fanns några skulder i vårt penningsystem skulle det inte finnas några pengar.” För att förstå tyngden i detta faktum måste vi bege oss tillbaka till vårt ekonomiska systems födelse. Vi tänker oss en tidpunkt när det inte fanns några pengar. På denna tid idkades byteshandel, vara för vara.

Vi tänker oss nu två invånare i detta samhälle, A och B, varav A uppfinner ett helt nytt begrepp – pengar. Hen tar fram en bit papper och skriver ”100” på den. Hen har nu skapat hundra kronor. Ur tomma intet.

Dessa ger hen till B som får låna dessa mot en ränta på 10 procent. I det ögonblick B skriver under ska hen betala tillbaka 110 kronor. 100 kronor har tillverkats. 110 kronor ska betalas tillbaka. Penningbristen blir kristallklar och är nu 10 kronor.

Vi spolar fram bandet till nutid. Miljarder lån har tillverkats. Den inbyggda penningbristen är motsvarande miljarder gånger större. Varje lån mot ränta bidrar till den ökande penningbristen. Vem sitter med svarte Petter? Den som får slut på pengar först. Grekland. Italien. Portugal. Spanien. Irland. Cypern.

Svaret på Görans fråga, som undgått hundratals generationer genom tusen år, är att det inte finns några pengar. Det finns bara skuldsedlar. Detta är buggen i systemet.

Min fördjupande video på 27 min finns här för den intresserade: http://monetardemokrati.se/video-buggen

Anders Silverfall